Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms på utländsk kommission

Inlägg 1 av 3

2005-07-19, kl 08:26

robsabelstrom

robsabelstrom

Inlägg: 5

Moms på utländsk kommission

Hej! Håller just på att starta ett företag vars affärsmodell går ut på jag bokar aktiviteter åt kunder på olika äventyrscenter runt om i världen. När kunderna bokar med mig tar jag en depostion på deras bokning som även blir min kommission.

Då ingen av mina "leverantörer" är svenska och de flesta kunder inte heller kommer vara det undrar jag lite hur jag skall göra med moms. (Mitt företag är reggat i Sverige)

Skall jag boka in 25 % av all den kommission jag får från mina utländska leverantörer som ingående moms precis som vanligt? Eller ska jag inte boka moms över huvdtaget? Blir det någon skillnad om mina kunder är svenskar eller inte?

mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-07-24, kl 23:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Kunden betalar en deposition till dig som är lika stor som din kommission men det är ur momssynpunkt inte så intressant. Frågan är NÄR uppstår din intäkt? Betalar kunden allt till dig och du köper in aktiviteterna av dina leverantörer? Eller betalar kunden allt utom depositionen till äventyrscentrer så att du egentligen inte har någon kostnad alls? Vad händer då om någon avbokar? Hur regleras sedan depositionen mellan dig och dina "leverantörer". skriver du faktura på kommissionsavgift och kvittar den mot depositionen eller "vänder" den ut till leverantören innan du får tillbaks den?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-07-26, kl 14:14

robsabelstrom

robsabelstrom

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Kunden betalar en deposition till dig som är lika stor som din kommission men det är ur momssynpunkt inte så intressant. Frågan är NÄR uppstår din intäkt? Betalar kunden allt till dig och du köper in aktiviteterna av dina leverantörer? Eller betalar kunden allt utom depositionen till äventyrscentrer så att du egentligen inte har någon kostnad alls? Vad händer då om någon avbokar? Hur regleras sedan depositionen mellan dig och dina "leverantörer". skriver du faktura på kommissionsavgift och kvittar den mot depositionen eller "vänder" den ut till leverantören innan du får tillbaks den?



Kunden betalar depostionen =kommissionen =15% av totalkostnaden direkt till mig med VISA/Mastercard direkt via vår internetportal. Kunden betalar sedan de återsående 85% av totalpriset kontant up front på äventyrscentret. Jag har med andra ord ingen kostnad . Kunden får tillbaks sin deposition om han avbokar senast 7 dagar innan begynnelsedagen, i annat delas depostionen av oss och äventyrscentret.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat