Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Faktura på epost

Inlägg 1 av 3

2005-07-18, kl 13:42

Norén

Norén

Faktura på epost

Hallå!

Finns det några problem med att skicka ett vanligt email som faktura, alltså nåt i den här stilen:

FAKTURA
==============================
Fakt.nr: 12345
Kund.nr: 54321
Fakturadatum: 2005-07-18
Förfallodatum: Fakturadatum + 20 dagar

Ant._Produkt______________________Pris
2 st Prenumeration Bamses Magasin Dyrt

Osv.

Vi har valt kontantmetoden (eller vad det nu hette) för den kontinuerliga bokföringen, alltså att fakturor bokförs när de betalas.
En till fundering gäller det faktum att om våra kunder så tolkar vi detta som att de väljer att avsluta prenumerationen och således skickar vi inga nya "Bamses Magasin" till kunden. Vi skickar alltså ut en massa fakturor som kanske inte blir betalda. Är det ett problem eller kör vi bara på att bokföra inbetalda fakturor?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-07-18, kl 13:43

Norén

Norén

RÄTTELSE
Så här skulle meningen se ut:
En till fundering gäller det faktum att om våra kunder VÄLJER ATT INTE BETALA så tolkar vi detta som att de väljer att avsluta prenumerationen...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-07-30, kl 02:33

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Faktura via mejl är inga problem så länge som ni själva har kvar ett underlag på vad ni skickat iväg så att ni har kontroll på era verifikat.

Ang det faktum att ni skickar fakturor som inte blir betalda så borde det ju inte vara några problem, det är ju en vanlig metod hos förlag att göra så. Du skriver att ni har valt kontantmetoden och det kan man ju göra så länge som omsättningen är låg (under runt 800 tusen kr / år har jag för mig) men när omsättningen är större så är det inte tillåtet med kontantmetoden. Trots detta finns det ju uppenbarligen stora förlag som använder den "förnyelse-erbjudandefakturering" som verkar vara aktuell för er och här tror jag att man helt enkelt bör kolla med skattemyndigheten vad som gäller, främst kring momsredovisningen, eftersom det är DYRT att göra fel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat