Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Firmabil i reklamsyfte?

Inlägg 1 av 10

2005-07-14, kl 09:59

username

Mikael
Andersson

Inlägg: 34

Firmabil i reklamsyfte?

Hej!

Vårat företag köpte nyligen in en firmabil, dels pga att jag ständigt och jämnt fick använda min privata bil till alla små ärenden och leveranser av produkter till kunder osv. Men även dels för att vi gjorde en bedömning av hur vi smartast kunde skapa lokal marknadsföring. Då vi först kollat på alternativ med annonsering i lokala medier kom vi fram till att en firmabil med rikligt av reklam / exponering på var ett billigare alternativ att synas lokalt, dessutom mer praktiskt eftersom vi faktiskt kör en hel del åt arbetet. Vi köpte därav en bil som väcker en del uppmärksamhet och som är svår att inte lägga märket till, därtill lät vi en reklamfirma göra ett rigoröst dekorarbete på bilen.

Eftersom det är en firmabil och för att inte få problem med SKM för vi körjournaler dagligen med alla in/ut resor bokförda. Vad jag nu undrar är, om jag vill låta någon på företaget köra runt bilen 5-10 mil dagligen runt vår stad i reklamsyfte är detta godtagbart skattemässigt?

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2005-07-14, kl 21:57

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Utan att svara på din fråga så en kommentar till konceptet: Folk kommer säkerligen att lägga märke till bilen och därmed Ert budskap. Vad Ni bör tänka på är att hur Ni uppträder i trafiken. Är ni dåliga bilförare som kör fort, inte släpper förbi vid övergångsställen, ligger för nära bilen framför, tutar, mm mm så kan det få motsatt effekt, dvs folk får en negativ bild av Ert företag. Folk i trafiken kan reta sig på mycket som Ni kanske inte tycker är så viktigt.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2005-07-15, kl 19:15

username

Mikael
Andersson

Inlägg: 34

Självklart, det e svårt att inte vara gasglad med en snabb bil. Men vi glider ofta väldigt sakta i tätbebyggelse för att synas ordentligt, och självklart måste man visa respekt för sina medtrafikanter och andra som rör sig i trafiken. Det var inte länge sedan en som ställde oss frågan varför vi köpt en så snabb bil som firmabil, och vi svarade "snabba leveranser" ;)

Fast jag vill fortafarande veta om någon kan besvara frågan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2005-07-15, kl 19:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Rent tekniskt har ni rätt men jag betvivlar att skattemyndigheten godtar detta planlösa åkande även med körsjournal, och då med en häftig bil blir det otroligt dyrt för er och orättvist. Men så fungerar det. Det spelar ingen roll om ni så har 100 personer som sett er bara åka omkring.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2005-07-15, kl 20:13

username

Mikael
Andersson

Inlägg: 34

Saken är ju att det faktiskt bli billigare än med lokal annonsering, och Jag/Vi är övertygade om att reklamen på detta sätt väcker mer positiva reaktioner än en annons i lokaltidningen då och då. Varvid argumentet för att det skulle vara dyrt för oss inte riktigt skulle stämma. Vad skulle då rent teoretiskt hända om SKM inte skulle godta körningen? Jag vet ju tom många företag som kör 3-4000 mil årligen och inte ens för körjournaler. Lite fundersam bara.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2005-07-16, kl 19:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är inte bara du som är fundersam hur det fungerar med skm. Det blir att överklaga ytterligare ett par instanser och när det gällt skatteärenden i Stockholm så ser man alla som skurkar även om personalen finns någon helt annanstans i landet eller det kanske är just därför man förstör för stockhomsföretag.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2005-07-24, kl 23:42

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det finns två alternativ:
1 SKM godkänner körningen som tjänstekörning, allt OK
2 SKM godkänner inte körningen som tjänstekörning och någon (du) fåår betala förånsvärde för att du kör privat med firmans bil.
Frågan är om man verkligen kan motivera att det skulle vara en billigare annonsplats att köra omkring med en bil bara för att visa upp reklamdekalrena. Bara lönekostnaden blir nästan 100.000 på ett år för att ha en person som kör omkring på detta vis och det bör man få rätt mycket vanlig reklam för.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2005-07-26, kl 15:32

username

Mikael
Andersson

Inlägg: 34

Jag är inte orolig för förmånsbeskattningen, den har jag redan räknat med och accepterat. Men då vi för körjournal noggrant är just denna frågan intressant. Lönekostnaden skulle motsvara ca 1 timme /dag eller varannan dag i detta syfte. Medans lokalannonseringen skulle kosta ca 4-5000:-/veckan (MINST) för lika bra exponering. Jag ser fortfarande den överlägsna lönsamheten i "vår" ide .. Men SKM gör och bedömmer som dem vill i vilket fall. Då vi dessutom provat lokal annonsering utan någon som helst framgång, men däremot märkt stor skillnad sedan firmabilen började rulla kan man ju ytterligare disskutera lönsamheten versus effekten. Man kan ju inte bara räkna med kostanden man lägger på "marknadsföringen" utan även vad den ger, och i fallet med att använda firmabilen som reklam har ju detta fungerat bättre än lokal annonsering, och är således inte bara "billigare" utan även effektivare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2005-07-30, kl 02:37

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Varför inte gå till SKM och begära ett förhandsbesked?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2005-08-20, kl 20:23

wretborn

wretborn

Inlägg: 24

nej, gör inte det... sist jag gjorde det ang ett firmabilärende (förfrågan om bilförmån eller ej) så blev svaret:

-nja, det får vi väl se då... *slingrande*

samtalet slutade med att jag knappt fick namnet på personen på skm som jag pratat med, snacka om att inte kunna stå för vad man säger...


svagt skm, tycker jag!


för att vara lite nyfiken mickemm, vad är det för bil ni införskaffat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat