Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms på varor köpta i utlandet

Inlägg 1 av 4

2005-07-12, kl 14:41

robsabelstrom

robsabelstrom

Inlägg: 5

Moms på varor köpta i utlandet

Tjena!

Om jag köper en vara utomlands som jag sedan vill dra på mitt företag (handelsbolag) går det då att kvitta mosmsen precis som när jag köper en vara i Sverige?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-07-12, kl 21:01

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Vid import skall varan gå via tullen. Du måste göra en tulldeklaration. Du skall där betala svensk moms, som du sedan kan göra avdrag för.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-07-14, kl 08:08

robsabelstrom

robsabelstrom

Inlägg: 5

Ok.

Men om jag köpt varan ex i en vanlig detaljhandel har jag ju redan betalt moms för den i ursprungslandet. Ska jag verkligen betala svensk moms också?

Hur blir det föresten om jag skickar efter varan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-14, kl 15:20

username

Mikael
Andersson

Inlägg: 34

Har du som företagare köpt varan utomlands har du begått ett misstag om du betalat deras moms, du skattedeklarerar ju inte i ursprungslandet och skall således inte heller betala moms i det landet. När vi handlar från tex England eller Tyskland så uppger vi vårat VAT (momsredovisningsnr) och blir därmed befriade från att betala momsen i det landet, när varorna kommer till sverige tulldeklareras dem och en räkning på den svenska momsen som adderas varuimportsvärdet kommer, denna momsen är sedan avdragsgill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat