Inlägg 1 av 4
2005-07-06, kl 23:29
Lön till delägare i handelsbolag.
Hej.
Jag och min bror håller precis på att bilda ett handelsbolag och jag är helt nollställd på det här med löneutbetalning. Säg att vi drar in 300 000 exkl. moms för våra produkter och tjänster under ett år. Hur får vi 150 000 var in på våra personliga bankkonton och vad händer när detta sker vad gäller skatter?
Vi har valt att redovisa moms en gång per år om det spelar in i ovanstående scenario.
Vad jag har förstått betalar man egentligen inte ut lön till delägarna utan dem gör istället egna uttag. När och hur betalar man in vilka skatter på dessa uttag? Jag har hört att man redovisar dessa uttag som inkomst av (???) i den privata inkomstdeklarationen, stämmer det?
Sedan skall man väl skatta företagets vinst, men om vi tar ut hela vinsten som egna uttag strax innan årets slut finns ju ingen vinst att deklarera, eller hur? Fast Skatteverket får väl iofs in skattepengar på det egna uttaget.
Så hur skall man göra rent praktiskt vid egna uttag. Skall man ta typ dubbelt så mycket som man vill ha netto och lägga undan den andra hälften till skattesmällen året efter?
Och som sagt, vilka skatter betalar man och vilka procentsatser ligger de på?
Tacksam för svar!
Svara Svara med citat