Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Semesterlön från anställning?

Inlägg 1 av 3

2005-07-06, kl 21:45

username

Daniel
Andersson

Inlägg: 11

Semesterlön från anställning?

Har haft friår fr.o.m. 1:e februari i år. Ska starta eget företag och därmed säga upp min fasta anställning.

Jag har därför inte tagit ut någon semester från mitt jobb detta året. Kommer jag få ut semesterpengar när jag säger upp mig, och isf. hur mycket?

Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-07-09, kl 17:05

username

Ejub
Selimovic

Inlägg: 13

Förutsatt att du har sparade semesterdagar som du har tjänat inn kommer du att få dem utbetalda som semesterersättning senast 30 dagar efter att din anställning har upphört. Du kan själv beräkna din semesterersättning per dag som borde vara: din nuvarande bruttolön/21,73913 + semestertillägg 0,8% av din nuv.bruttolön. Multiplicera det sedan med antalet sparade semesterdagar och dra av skatt. Har du fler frågor kontakta mig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-07-11, kl 09:04

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

hur stor semesterersättningen är beror på viket avta du går under. Exemplet ovan är för en tjänsteman, en kollektivanställd har helt andra beräkningsgrunder. När det gäller tjänstemän kan det också vara så att man har haft förskottssemester och har du då jobbat mindre än fem år så har du troligen ingen semester alls att få ut.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat