Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

start av enskild firma

Inlägg 1 av 4

2005-07-04, kl 15:53

Vilhelmsson

Vilhelmsson

Inlägg: 22

start av enskild firma

Jag har tänkt starta en enskild firma.

Om jag inte hinner registrera firman innan jag börjar jobba, kan man ändå redovisa de inkomster/utgifter sen när firman är registrerad?

Hur fungerar det med ersättning för privat bil som används i firman?

Vem ska man vända sig till för att registrera en enskild firma?

Någon som vet ungefär hur lång tid det tar att få en enskild firma registrerad?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-07-04, kl 22:09

olle

olle

Inlägg: 1

Enligt en informatör på skatteverket som jag frågade så går det bra att bakåtdatera starten för verksamheten vid registreringen. Jag skrev startdatum 1/1-05, men har ännu inte fått svar så jag vet inte om det fungerar.

Bilar som används både privat och i företaget verkar vara ganska komplicerat. Läs i Björn Lundéns bok "Enskild firma".

Registreringen av enskild forma görs till skatteverket (= du får en F-skattsedel). Du kan även registera företaget hos bolagsverket, men det kostar 1000:-, det är inte alltid nödvändigt med bolagsverkets reg.

Skatteverket tar c:a 2-4 veckor på sig, jag tror Bolagsverket har liknande väntetid just nu.

/Olle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-07-05, kl 08:49

username

Alla
Melissa
Melissa
Hedb

Inlägg: 30

Det tar bara 1 vecka hos bolagsverket att registrera, men 4-6 veckor hos Skatteverket. Och jag tror att det är obligatoriskt att registrera hos båda!
Man kan köpa vissa saker (varulager, kontorsmaterial) nästan 1 år innan verksamhets början. Men jag är inte så säkert att det också gäller försäljning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-07, kl 00:58

username

Lars
Nilsson

Inlägg: 16

Det är INTE obligatoriskt att registrera enskild firma hos Bolagsverket. Däremot är det obligatoriskt att ansöka om F-skattsedel och registrera sig för moms hos Skatteverket. De är dem som beviljar och skickar ut din F-skattsedel inte Bolagsverket!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat