Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Frågor om avdrag...

Inlägg 1 av 2

2005-06-27, kl 10:48

username

Peter
Engholm

Frågor om avdrag...

Hej! Finns det någonstans en sammanställning av vilka avdrag som får/får inte göras i enskild firma?

T.ex. undrar jag nu om jag kan göra avdrag för prenumeration av dagstidning som jag har. Kan jag bara göra avdrag om jag kan hävda att jag behöver den för verksamheten.. eller vad gäller?

En annan fråga gäller bilersättning mot kund. Jag får ju dra av 16:- i deklarationen, men jag kan väl ändå fakturera kund typ 35:- / mil för uppdrag i tjänsten? Och ska detta då bokföras på något speciellt sätt (vilka konton)?

Mvh Peter.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-06-28, kl 22:08

username

Johan

Har för mig att det finns någonting som heter "Dina Avdrag" på Internet, privata affärer eller något liknande. Sök efter det.

Du får göra avdrag för prenumeration av dagstidning, om den används i företaget. Du kanske har tidningen i ett väntrum, tillgång för kunderna. Då bör du kunna göra avdrag för det, däremot vet jag inte om det fungerar om du har tidningen i personalrummet, eftersom den då är ämnad för personalen på deras fritid, vilket är privat.

Du kan fakturera kund för bilresor. Det är inte bara slitage på bilen som kostar pengar (som du kan dra av i deklarationen), utan även att en ur personalen ska sitta och ödsla tid i bilen när personen inte "arbetar".

De här 35 kronorna kan du ange som en specifikation på fakturan till kunden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat