Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vad låna pengar någonstans?

Inlägg 1 av 3

2005-06-20, kl 23:41

username

Peter
Ågren

Vad låna pengar någonstans?

Tänkte höra om det är någon som har koll på vilken bank som "helst" lånar ut pengar för tillfället. Skulle låna av SEB 400.000:- men dom sade nej, trots att jag har en bostadsrätt värd 700.000 som säkerhet.

Behöver hjälp!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-06-22, kl 21:00

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Bankerna tittar väl på två saker, nämligen säkerhet och återbetalningsförmåga. Säkerheten torde ju vara tillräcklig i ditt fall alltså har de sannolikt tackat nej pga återbetalningsförmåga. Det du bör göra innan nästa bankbesök är väl att förbereda kalkyler som visar nödvändig återbetalningsförmåga.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-06-29, kl 16:45

username

Mikael
Andersson

Vårt företag var hos varenda bank och fick avslag trots säkerhet på över 1 milj sek. Sista banken vi gick till var Handelsbanken som tveklöst beviljade både lån, checkkredit och nu senare även finansiering av vår firmabil. Skillnaden mellan bankerna var att ingen förutom HB bedömde vår affärside som "trovärdig". Dessutom måste jag tillägga att den Handelsbank vi gick till bemötte oss på ett helt annat sätt än övriga banker där mötena kändes opersonliga, strikta och väldigt formella. Efter detta flyttade jag även över min och min sambos privata lån etc från FSB till HB som dessutom gav oss markant bättre ränta. Så självklart kan jag av egna erfarenheter inte göra annat än rekommendera Handelsbanken, men det finns ju inget som säger att dem e lika trevliga och medgörliga på din ort.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat