Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Komma igång med bokföringsrutiner

Inlägg 1 av 4

2005-06-08, kl 10:18

username

Filip
Issal

Inlägg: 1

Komma igång med bokföringsrutiner

Hej!
Jag behöver tips hur jag smidigt får igång rutiner för bokföring av a; leverantörsfakturor b; fakturor c; löneregistrering.

Jag söker ett fungerande pärmsystem där leverantörsfakturor delas upp och sorteras på ett bra och överskådligt sätt samt hur jag lägger upp fakturor så att jag lätt kan kolla av dessa mot betalning. Löneregistrering görs idag på ett smidigt vis men jag vill vara 100 % på att inbetalda skatter, avgifter mm stämmer vid årets slut.

Har ni några bra tips?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-06-09, kl 23:12

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Kollen på att skatter och avgifter är rätt betalda har du i bokföringens huvudbok. När du bokar in löneutbetalningen så får du en skuld på personalskatter och arbetsgivaravgifter, när du sedan betalar in dessa så debiteras skuldkontot. Har du då betalt rätt, dvs lika mycket som du dragit så ska beloppet i huvudboken bli 0:-.
När det gäller utgående fakturor skriver du väl dessa från något faktureringsprogram, där finns alltid reskontror också. Var noga med att boka av betalningarna vart efter de kommer in så har du alltid en uppdaterad reskontra där du ser vilka fakturor som är obetalda.
Något system för hur du ska göra med leverantörsfakturorna kan man inte lämna så här. Det beror på hur mycket det är, om du bokför enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden, om du har möjlighet till leverantörsjournaler integrerade i ditt bokförinsprogram mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-07-13, kl 15:56

jacobsson

jacobsson

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!
Jag behöver tips hur jag smidigt får igång rutiner för bokföring av a; leverantörsfakturor b; fakturor c; löneregistrering.

Jag söker ett fungerande pärmsystem där leverantörsfakturor delas upp och sorteras på ett bra och överskådligt sätt samt hur jag lägger upp fakturor så att jag lätt kan kolla av dessa mot betalning. Löneregistrering görs idag på ett smidigt vis men jag vill vara 100 % på att inbetalda skatter, avgifter mm stämmer vid årets slut.

Har ni några bra tips?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-13, kl 15:58

jacobsson

jacobsson

Inlägg: 4

Det enklaste du kan göra är att köpa dig ett redovisningsprogram från Unicell. Lekande läät, även om du är nybörjare på bokföring. Dessutom håller programmet reda på en massa detaljer för dig. Tanka hem en demoversion på www.unicell.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat