Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra "löneuttag" i enskild firma?

Inlägg 1 av 4

2005-05-23, kl 12:49

username

Jens
Jungmark

Inlägg: 1

Bokföra "löneuttag" i enskild firma?

Startat en enskild firma och undrar hur/om jag ska bokföra ett uttag (överföring) från mitt företagskonto till mitt privatkonto - uttaget ska betraktas som "lön".

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-23, kl 14:09

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du bokar det som ett privatuttag. Det finns inget sm heter lön för ägaren av den enskilda firman så vad du betraktar uttaget som har ingen betydelse för bokföringen. Grundregeln är att när året är slut beskattas du för bolagets resultat oavsett om du tagit ut pengarna eller ej. Sedan finns ytterligare regler kring detta med avsättningar till fonder men som sagt grundregeln är att du tar ut privata uttag under året och beskattas sedan för bolagets resultat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-06-02, kl 23:18

username

Thomas
Johansson

Inlägg: 25

Behöver du hjälp med bokföring, bokslut deklaration mm.
Vi är en bokföringsbyrå med 40 års erfarenhet och låga paketpriser. Besök www.kindstromkonsult.se för kontaktinfo så ska vi säkert komma överens om ett bra pris för dej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-06-14, kl 14:41

username

Patrik
Nilsson

Inlägg: 2

En fråga angående detta om det är ok...
Om man inte gör någon vinst så innebär det att det inte finns något att beskatta, det stämmer? Detta innebär också att om man köper in nya varor för all inkomst så finns det heller ingenting att beskatta?

Därmed innebär ju det att den "lön" jag ska ta ut måste tas från "vinstdelen"... och då all vinst måste beskattas riktligt så borde man väll också hålla koll på hur mycket man tagit ut för "lön". Annars om man inte gjort någon direkt vinst kanske inte har tillräckligt med pengar för att betala beskattningen utav privata uttaget/lönen som gjorts under året. För man kan väll knappast bara ta ut lön, och av all resterande vinst köpa in ny varor, och därmed inte behöva beskatta något, det låter inte vettigt...

Jag är mycket ny till det här med företagsekonomi så mycket troligt att detta inte stämmer alls, vore tacksam om ni kunde rätta mig i så fall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat