Inlägg 1 av 3
2005-05-19, kl 14:24
Hur bokföra moms som fås tillbaka?
Jag har ett aktiebolag och momsredovisar varje månad. I vilka konton bokför jag i när jag får tillbaka momspengar från skattemyndigheten??
Svara Svara med citat
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlemJag har ett aktiebolag och momsredovisar varje månad. I vilka konton bokför jag i när jag får tillbaka momspengar från skattemyndigheten??
Svara Svara med citat
Jag har en följdfråga på detta. Jag har ett HB och önskar få svar på hur jag bokför momspengarna jag får tillbaka från Skattemyndigheten.
Det beror ju helt och hållet på vad ni gör med pengarna. Fordran finns bokförd på 1650 så när de betalas till er krediteras detta konto men vad som sedan debiteras kan vara så olika. 1920 om ni låter pengarna gå in på postgirot, 1930 eller 1940 om ni sätter in dem på banken. 1910 eller kanske 2013 (2393 för AB:et) om ni behåller dem i kontanter. Kvittar ni den fordran ni har på momsen mot en inbetalning av F-skatt så debiteras det konto som ni normalt avänder för detta ex 2012 i HB:et och kanske 2510 i AB, eller ni kanske kvittar ut mot en del av den betalning som ska göras av skatter och arbetsgivaravgifter. Som ni ser det finns inget entydigt svar på frågan utan att veta vad pengarna använts till.