Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

vinstskatt

Inlägg 1 av 6

2005-05-16, kl 19:18

username

Dobe
Salcic

Inlägg: 12

vinstskatt

Hej funderar på en mindre verksamhet där företaget betalar ut små vinster till diverse medlemmar. Hur är det med vinstskatt, måste den betelas av företaget innan åt de eller är det upp till vinnaren att deklarera sin vinst?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-05-18, kl 16:54

username

Dobe
Salcic

Inlägg: 12

det är tävlingsvinster, dvs man vinner pengar genom att prestera bland de bästa i en tävling.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-05-22, kl 18:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vinster av pengar är aldrig skattefri om det ligger en prestation bakom, som i ditt fall. För att det ska vara skattefritt krävs att vinsten betalas ut iform av saker med max värde just nu på 1.200 kr.
Måate säga att jag inte heller vet hur det sedan ser ut hos företaget men en kvalificerad gissning är att eftersom visntenbeskatta som inkomst av tjänst hos mottagaren blir den också avdragsgill hos utbetalaren MEN eftersom det klassas som lön så gäller det också att man måste betala sociala avgifter på summan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-05-22, kl 23:29

username

Dobe
Salcic

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vinster av pengar är aldrig skattefri om det ligger en prestation bakom, som i ditt fall. För att det ska vara skattefritt krävs att vinsten betalas ut iform av saker med max värde just nu på 1.200 kr.
Måate säga att jag inte heller vet hur det sedan ser ut hos företaget men en kvalificerad gissning är att eftersom visntenbeskatta som inkomst av tjänst hos mottagaren blir den också avdragsgill hos utbetalaren MEN eftersom det klassas som lön så gäller det också att man måste betala sociala avgifter på summan.



Så om jag betalar ut 20 kr i vinst t.ex. så måste jag även betala sociala avgifter för det? Hur mycket rör det sig om ifall det är 20 kr?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-05-22, kl 23:41

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Så länge du inte betalar mer än 999 kronor under ett år till samma person så behöver du inte betala några arbetsgivaravgifter så på de 20:- så finns inget du behöver betala. Däemot så ska du redovisa utbetalningen till SKM och skicka kontrolluppgifter för de som fått ut pengar. Om någon sedan skulle få mer än 1000 kr under året så blir det arbetsgivaravgift från första kronan dvs retroaktivt på de pengar men redan betalt ut utan att redovisa arbetsgivaravgifter.
Notera som sagt att även om jag till 100% kan svara för att just detta hanteringsmässigt är korrekt när det gäller utbetalning av lön så vågar jag inte säga att det är helt säkert att en tävlingsvinst ska behandlas som lön hos företaget. Det ska beskattas som inkomst av jänst hos mottagaren och borde därför vara lön hos företaget men jag är inte säker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-05-22, kl 23:52

username

Dobe
Salcic

Inlägg: 12

tack så mycket för hjälpen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat