Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Extra kortavgift

Inlägg 1 av 4

2005-05-16, kl 10:58

username

Peter
Niklasson

Inlägg: 19

Extra kortavgift

Kiosker, restauranger och liknande brukar ofta ta ut en extra kortavgift på några kronor om en kund handlar under ett eget bestämmt belopp. Är detta egentligen lagligt ? Finns det någon sida på nätet där det finns beslut att läsa att det isåfall är olagligt. Hälsningar Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-19, kl 16:45

username

Carina
Hagström

Inlägg: 14

Jag undrar detsamma. Idag när jag skulle hämta ett paket på posten med varor för mitt företag så ville postutlämningsstället ha 3% på beloppet när man betalar med kort. Det blir ju ganska mycket när man beställer varor till sitt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-05-19, kl 19:58

username

Peter
Niklasson

Inlägg: 19

Ja 3% av beloppen kan ju bli irriterande mycket. Det verkar som att det finns 2 olika läger just nu. Några som säger att det numera är förbjudet att av Visa-kortskunder ta extra betalt medan vissa säger att det är upp till handlarna att bestämma det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-01, kl 23:32

Gonte

Gonte

Inlägg: 16

det meddeladet jag tidigare (ca 1 år sedan) fått från både visa och mastercard är att avgifter generellt inte tillåts, med vissa undantag, då det dock bara får handla om små avgifter (typ som handlarnas 3 kronors avgift för att täcka en del av bankens avgift)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat