Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Extra kortavgift

Inlägg 1 av 6

2005-05-16, kl 10:58

username

Peter
Niklasson

Inlägg: 19

Extra kortavgift

Kiosker, restauranger och liknande brukar ofta ta ut en extra kortavgift på några kronor om en kund handlar under ett eget bestämmt belopp. Är detta egentligen lagligt ? Finns det någon sida på nätet där det finns beslut att läsa att det isåfall är olagligt. Hälsningar Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-05-24, kl 00:22

bizarre

bizarre

Inlägg: 50

Jag e rätt säker på att det inte e lagligt. Kommer ihåg ett Plus program ja såg om detta för ett bra tag sen, då va de inte lagligt iallafall.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-06-06, kl 01:10

MellMine

MellMine

Inlägg: 8

Det är inte olagligt. Men däremot kan det bli så att bankerna tvingar butikerna till att inte ta ut en sådan avgift. Men de kan knappast tvinga butikerna att ta emot kort.

http://www.dagenshandel.se/otw/archive.nsf/0/BAE3DD1336C7C86CC1256F87004F2919?open

http://www.dagenshandel.se/otw/archive.nsf/0/E7D206933087D1ADC1256F87004F3219?open

MellMine
www.mellmine.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-07-02, kl 19:03

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det står oftast i butikernas avtal med kortföretagen/banken att de inte får ta ut någon extra avgift för kortbetalningar. Det blir därmed en civilrättslig process om ev skadestånd som kan bli aktuell

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-07-28, kl 16:17

berglund

berglund

Inlägg: 8

Visst men, bankerna borde verkligen säknka sitt arvode så man inte går back när man tar betalt med kort...

Butiker och restaurangerna kan ju låta bli att ta kort under tex 100. och om man ändå vill betala med kort så får man betala den där 5an extra. Det är ju ett eget val som kunden då gör...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-01-09, kl 15:07

username

Ann-Louise
Holmström

Inlägg: 1

Är det inte så att bl a VISA fr o m 1 januari 2005 satt stopp för butikerna att ta ut avgift ifall man handlar under för t ex 100 kr?! Hörde ett program på P1 om detta under förra vintern. Butikerna tar ändock ut avgift men har sett ETT ställe där de gjorde undantag för just VISA. Jag brukar säga till då jag ska betala med mitt VISA men ännu har ingen butik hört talas om detta (säger de i alla fall) - men de flesta brukar man då få betala kostnadsfritt hos.
Jag vet att butikerna har dryga kostnader för korthanteringen men det ska ju inte kunden behöva stå för - framtiden innebär ju att undvika kontanthantering...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat