Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Sälja på Avbetalning

Inlägg 1 av 4

2005-05-11, kl 12:39

username

Daniel
Karanfilovski

Inlägg: 2

Sälja på Avbetalning

Hej jag går i tankarna på att sälja min restaurang.
Har hittat en köpare nu men de kan inte köpa restaurangen kontant och något lån via en bank är inte aktuellt. Så deras förslag är att köpa på avbetalning.
Hur ska mitt kontrakt se ut? vad ska man tänka på, vad gör jag om de inte betalar av den bestämda summan?

Finns det något sätt så jag kan skydda mig, dvs att jag får tillbaka restaurangen ifall de missar betalningen efter tex 2 månader m.m

Tacksam för all hjälp jag kan få..

Mvh Daniel K

Ps: tar gärna emot tips på vart man kan hitta ett redan skrivit kontrakt som jag kanske kan använda mig av..

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-16, kl 12:56

username

Anders
Tjernström

Inlägg: 8

Hur är avbetalningsplanen tänkt att se ut? Vart kommer köparens likvida medel ifrån? (Från ev Vinst?) Problemet jag ser här är att det handlar om en hel del pengar. Annars är ett avtal ett avtal och där skall du ta upp allt. Både vad som gäller för betalning som om betalning inte sker. Du är ju skyddad av lagen om du skriver avtalet rätt. Jag tycker du ska prata med en jurist som kan hjälpa dig med just ditt fall!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-06-04, kl 23:08

username

Jonte
Krig

Inlägg: 59

Kontakta en ekonomisk jurist, betala vad dom vill ha för ett dockument, du har igen dom pengarna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-03, kl 17:18

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du bör ha nagon form av äganderättsförbehall. Jag vill som föregaende skribent rekommendera dig att ta kontakt med jurist, för utformning av avtalet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat