Inlägg 1 av 5
2005-05-06, kl 23:24
Ursprungligen postat av:
vill starta ett nytt Flygbolag.... hur gor jag till vega?? sitter utomlands.
Det finns två sätt att starta ett flygbolag på.
1 Det enklaste sättet är att starta ett s.k. virtuellt bolag, detta är enkelt uttryckt ett marknadföringsbolag som säljer en flygprodukt (tidtabell). Flygplan, tekniskt underhåll, besättningar hyrs in från ett annat bolag som flyger åt ditt bolag, på så sätt undviker man den långa och krångliga processen att skaffa ett eget s.k AOC (Air Operators Certificate). Hyra in flygplan kan göras per flygtimme, i hyran som görs på s.k. ACMI basis ingår då flygplan, besättning, tekniskt underhåll och försäkring. Beroende på vilken flygplanstyp du har tänkt dig att operera med och hur många timmar i veckan som skall flygas sätts priset per flygtimme. Alla operativa kostnader står du för dvs: flygbränsle, landningavgifter, hanteringskostnader på flygplatser, navigationsavgifter, passageraravgifter, skatter etc. Att ge dig en ide om vilket timpris du kan räkna med är svårt utan att veta mer detaljer. Du ska räkna med att det flygbolag som i så fall kontrakteras för dina flygningar ställer ganska höga krav på ekonomiska garantier, depositioner etc.
Tänker du däremot att starta ett eget "riktigt" flygbolag måste bolaget godkännas av Luftfartinspektionen och till delas ett s.k. AOC. Vissa nyckelpositioner i bolaget måste godkännas av Luftfartinspektionen. Det måste upprättas en organistionsplan där dessa nyckelpersoner ingår. Det måste finnas en operativt ansvarig och en tekniskt ansvarig person, som är godkända. Du måste köpa eller leasa in flygplan, anställa besättningar, ha en fungerande administration. Du måste kunna presentera och dokumentera en Flight Operating Manual plus några andra manualer, ett ganska omfattande arbete att ta fram. Sist men inte minst du måste ha en mycket bra och fungerande försäljnings- och distributionskanal till marknaden och ett bra namn.
Svara Svara med citat