Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Behöver du/ni bokföringshjälp/råd?

Inlägg 1 av 4

2003-09-23, kl 14:44

Malin

Malin

Inlägg: 7

Behöver du/ni bokföringshjälp/råd?

Hej alla nya och gamla företagare
Ibland är det inte så lätt att kunna allt om bokföringen som företaget kräver även om men "bara" har en enskild firma.
Behöver du hjälp eller bara råd om hur rutiner och sådant fungerar så tveka inte att skicka ett mejl till mig.
Kanske kan du lägga mer energi i att driva företaget än att krångla med siffror?
MvH Malin
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2003-10-09, kl 20:03

admek

admek

Inlägg: 4

Jag har en fråga som jag belyser med ett exempel.
En kundfaktura är på beloppet 10 000 kr. På grund av fel återsändes en del varor. Kunden får en kreditfaktura på 2000 kr dvs jag har en fordran till kunden på 8000 kr.
Om nu kunden betalar in 7000kr dvs 1000kr för lite pga fraktskador kan man göra följande bokföring:
D K
1920 7000
1510 8000
3710 800 (intäktskorrigeringar)
2610 200

Nu kommer min fråga.
Om kunden gör en inbetalning på 9000 kr alltså 1000 kr för mycket, hur hanterar man detta rent bokföringsmässigt?
Hälsningar
Gunnar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2003-10-14, kl 13:29

Malin

Malin

Inlägg: 7

Om varan är skadad vid leverans så brukar kunden ringa och meddela detta och då komma övereens om varan skall ersättas eller om man skall få lite pengar tillbaka. Och då skickas ju en kredit. Om kunden själv sen drar av för ytterligare skador skulle ju jag iallafall ifrågasätta, men om du accepterar detta så visst kan du göra en bokföring enl. ditt ex. Eller som du gjorde när du krediterade fakturan.

Men om en kund betalar för mycket så ringer man och talar om det och därefter betalar tillbaka pengarna. Man kan, om man kommer övereens med kunden dra av detta belopp nästa gång man fakturerar. Det är mest vanligt om det är en återkommande kund.
Mvh
Malin
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-02-28, kl 08:16

thunet

thunet

Inlägg: 7

Hej Malin! Om jag köper in produkter som bara ska användas i demonstrationssyfte, var konterar jag dessa? Dom måste ju i slutändan hamna som ett avdrag/ förbrukning?
Mvh Lotten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat