Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hur ska vi ta oss till väga?

Inlägg 1 av 4

2005-05-02, kl 15:30

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 21

Hur ska vi ta oss till väga?

Hejsan!

Jag och en god vän till mig har planerat att starta eget ett bra tag nu, men
vi vet inte riktigt hur vi ska ta oss till väga i början. Jag ska försöka klargöra
våra problem utan att avslöja våran affärsidé :)

Vi har pratat med våra kunder och dem är intresserade av att införa våran affärsidé
i deras verksamhet, men hur ska man ta sig till väga för att vi ska kunna traktas som
ett företag och
vart ska vi vända oss för att registrera företagsnamnet? Hur mycket kostar det osv?

Våra leverantörer undrar om vi vill att varorna (väger cirka 150 kilo) ska skickas
via flygplan eller båt och självklart antar jag att båt blir bra mycket billigare, men
vad behöver man tänka på i sådana här situationer? Vad för papper och avtal behövs skrivas
på? Har nämligen aldrig beställt kvantiteter i den här mängden innan.

Vi ska självklart även ha vår egen logo som en bekant till mig ska designa.
Han jobbar som designer. Logon kommer för övrigt tryckas på varorna.
Ända problemet för tillfället är företagsnamnet, men vi kommer väl på något så småningom :)

Affärsidén kommer troligtvis inte vara överdrivet lönsam, men det är kul att sysselsätta
sig med något.

Hursomhelst, syftet med tråden är att ni kanske kan vägleda oss på något vis och hjälpa
oss lösa dessa problem.


Med vänliga hälsningar Johan


[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-05-03, kl 00:43

username

Bashar
Al-Bagdadi

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hejsan!

Jag och en god vän till mig har planerat att starta eget ett bra tag nu, men
vi vet inte riktigt hur vi ska ta oss till väga i början. Jag ska försöka klargöra
våra problem utan att avslöja våran affärsidé :)

Vi har pratat med våra kunder och dem är intresserade av att införa våran affärsidé
i deras verksamhet, men hur ska man ta sig till väga för att vi ska kunna traktas som
ett företag och
vart ska vi vända oss för att registrera företagsnamnet? Hur mycket kostar det osv?

Våra leverantörer undrar om vi vill att varorna (väger cirka 150 kilo) ska skickas
via flygplan eller båt och självklart antar jag att båt blir bra mycket billigare, men
vad behöver man tänka på i sådana här situationer? Vad för papper och avtal behövs skrivas
på? Har nämligen aldrig beställt kvantiteter i den här mängden innan.

Vi ska självklart även ha vår egen logo som en bekant till mig ska designa.
Han jobbar som designer. Logon kommer för övrigt tryckas på varorna.
Ända problemet för tillfället är företagsnamnet, men vi kommer väl på något så småningom :)

Affärsidén kommer troligtvis inte vara överdrivet lönsam, men det är kul att sysselsätta
sig med något.

Hursomhelst, syftet med tråden är att ni kanske kan vägleda oss på något vis och hjälpa
oss lösa dessa problem.


Med vänliga hälsningar Johan


[email protected]



Hej!
Jag tror att jag kan hjälpa dig med en del av dina frågor.

Du frågade om vart man registrerar sig. Det finns två ställen du skall vara regisrerad på. Det första är skatteverket, jag antar att du vill starta en enskild firma men du kan också starta AB om du vill, men håll i minnet att AB kräver större resurser och har större kostnader. Men det har också sina fördelar.
Det andra stället du ska vara registrerad på är bolagsverket du hittar dem lätt på internet och du kan skriva ut deras formulär och fylla i det. Detta kostar 1000 kr (sist jag kollade) och där kan du välja ett namn som sedan kan bli ett märke om du har tänkt dig den typen av verksamhet.

Angående fraktmöjligheterna så finns det som du nämnde ett stort antal olika tillvägagångssätt. Men när du väljer något alternativ måste du ta hänsyn till kostnaden, leveranssäkerheten men kanske viktigast av allt leverans tiden. Som du säkerligen vet så är snabba leveranser ett utmärkt recept på ett lyckat företag.

Till slut (med risken att vara väldigt tråkig) vill jag påminna dig om att räka ordentligt innan du startar något eller investerar i någon verksamhet. Dethär landet är tufft för företagare och de som ligger sämst till är småföretagarna.

Hoppas jag har lyckats hjälpa dig lite

MVH
Bashar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-05-04, kl 18:13

trulsa58

trulsa58

Inlägg: 6

....och försäkringsfrågorna. Inte att förglömma.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-27, kl 02:11

roblu

roblu

Inlägg: 52

Skicka då inte 150 kg med flyg det är grymt dyrt !
Bättre båt tex 1 ton från USA ca 1200 kr men det tar 20-25 dagar men bättre det än att betala för flyg.
Vänd dig till tex DHL som hjälper dig med alla tullpapper och allt, där får du också prisuppgifter, om det är inom EU kan du köra på lastbil, 2,5 ton från medelhavsområdet ca 8000 dörr till dörr. Mvh Robin (som jobbar med import från EU och USA)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat