Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Faktura vid årsskifte

Inlägg 1 av 3

2005-04-28, kl 19:19

thunet

thunet

Inlägg: 7

Faktura vid årsskifte

Hur bokföra faktura fr 050107 som rör telefoni nov/dec-04 samt ADSL dec-04 och jan-05, så att de kostnadsmässigt hamnar rätt? Momsen?
Har även fakt fr 050121 som enbart rör -04, är det ok att bokföra den per 041231 (ej låst ännu)? Eller ska den bokföras -05 och i så fall mot vilket konto för att kunna få kostnaden rätt?
Är det något mer jag måste tänka på beträffande ovanstående?
Oerhört tacksam för svar, förmodligen har många glädje av svaret!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-29, kl 10:15

username

Helene
Carlsson

Inlägg: 2

Upplupen kostnad försvann, hur boka bort interrimsskulden och vart återföra pengarna!

2003 fick jag hjälp av god vän med div redovisningsfrågor. Avsikten var att betala henne, men eftersom jag inte fått faktura innan årsskiftet bokade jag upp vad hon uppskattade kostnaden till som upplupen kostnad (övrig interrimsskuld 2990). Därefter lade hon ned sin firma och efterskänkte skulden. Nu har jag alltså redan förra året bokat upp 3500 kr som upplupen kostnad för redovisning (2990) men under 2004 utföll inte kostnaden. Hur boka bort denna kostnad ur redovisningen (och balansräkningen) och vad föra de 3500 kr till istället?

TACKAR på förhand för insatta svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-04-29, kl 19:51

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Thunet: Räkna ut hur stor del av kostnaden på fakturan som rör 2004. Är det mer än 500 kronor så bokar du in den kostanden 2004 som ett bokslutsverifikat och krediterar 2990. När du sedan bokför fakturan 2005 så debiterar du både telefonkostnader till den del det avser 2005 och resten debiterar du 2990 som då blir 0-ställt när det gäller denna faktura. (lika mycket i kredit 31/12 som du sedan debiterar 7/1).
Den andra fakturan gör du på samma vis med men där är det då hela kostanden som du ska göra så med, det blir lite enklare än att räkna ut en del av kostnaden som på telefonräkningen.
Allt detta naturligtvis udner förrutsättning att du ännu inte deklarerat för 2004 eller att du isåfall skickar in en rättning.

almasmamma: Du har bokat upp en kostnad som du aldrig haft alltså får du ta bort den från bokföringen. Debitera 2990 och kreditera kostandskonto 6530. Hade kanske varit lättare för dig att bara fråga den gode vännen, även om firman är nedlagd så måste ju kunskapen finnas kvar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat