Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Sälja märkeskläder?

Inlägg 1 av 4

2005-04-21, kl 02:19

username

Niklas
Karlsson

Inlägg: 5

Sälja märkeskläder?

Jag läste någonstans att man måste ha tillstånd från själva företaget som äger märket för att få sälja det. Kan detta stämma? Det jag syftar på är märkeskläder. Om jag har importerat T.ex. kläder av märket Lacoste från en grossist så måste jag väl ha rättigheten att sälja dem vidare till privatpersoner?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-04-21, kl 08:46

username

Dobe
Salcic

Inlägg: 12

skitsnack tror jag. Det är fri marknad så alla får sälja vad de vill. Lacoste äger inte kläderna, det slutade de göra när de sålde de till grossisten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-04-21, kl 09:47

username

Andreas
Poike

Inlägg: 108

Så länge som du köpt dem från ett företag i EU så har du all rätt att sälja kläderna. Däremot är det inte tillåtet att sälja dem om du importerat dem från ett land utanför EU.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-05-09, kl 23:38

username

Medlem
#28635

Inlägg: 1

Det som andreasp säger stämmer. Den som har varumärkesrättigheterna har inget å såga till om ifall du köpt kläderna inom eu. Har du däremot köpt utanför eu kan du råka illa ut. Men det är klart, om du enbart säljer till privatpersoner svart kan ju ingen komma åt dig, men då ska du också kunna bevisa att kläderna är äkta å inga kopior

Inläggets betyg
Svara Svara med citat