Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

momsen vid import?

Inlägg 1 av 5

2005-04-20, kl 19:49

username

Jesper
Lindkvist

momsen vid import?

nu har jag klurat bra länge=)
jag vet att om man köper in ett parti varor från EU land så är du juh inge moms om jag lämnar mitt VAT nummer...
men sedan när jag säljer varan i Sverige så betalar jag juh moms...blir juh lite fel...
säg så här jag köper in en vara för 1000kr
säljer den i sverige för 3000:-
och erftersom jag inte betalar någon moms vid inköpet så får jag juh betala mycket mer moms än om jag skulle ha betalt momsen vid mitt inköp eftersom man ska betal mellanskillnaden?
så nu får jag betala 3000*25%(moms) =750 kr i moms
men om jag betalt moms vid inlöpet hade jag bara behövt betala 1000*25%(moms) 250 :-
==750-250 :- att betalt = 500 kr istället för nu 750 kr.

har jag fel eller rätt...och i så fall rätta mig gärna för jag är bara en nybörjare.

mvh
joppoe

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-04-21, kl 08:14

foretagande

foretagande

Du ska alltid betala 750: i moms om du säljer för 3000:- eftersom du då får in 3750 från din kund. De 750 utöver 3000 är inte dina pengar även om din kund betalar till dig utan bara sådana som du får låna av staten ett litet tag som tack för att du sköter om deras momshantering. Har du handlat din vara i Sverige och den kostade 1000 så betalade du 1250. Att du då bara behöver betala in 500 av de 750 som du fick in i momsen beror på att din leverantör betalar i de 250 som han fick av dig så du själv betala bara in mellanskillnaden. Hadlar du från EU-land så betalar du ingen moms vid inköpet och har alltså inget att kvitta med men du har heller aldrig betalt någon så vid ditt inköp batalade du bara 1000 istället för 1250 som du hade gjort om du hadlat i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-04-22, kl 09:00

username

Johan
Sundelius

Det där förstår jag.
Hur går det till när det gäller import utanför EU?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-04-23, kl 11:32

username

Peter
Peony

Gäller moms, det spelar inom roll ravor från EU eller utanför EU. Du betalar 25% på varor+farkta alltid när varor föra in i sverage och kan börja sälja.
Moms delar ingående moms och utgående moms, kommer in i Sverige har 0 ingående moms och du betalar 25% på hela belopp, säjer vidare i Sverige deklarar du utgåndemoms-ingåendemoms.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-05-10, kl 15:11

username

Medlem

Sålde Du varan för 3000:- till privatperson så innebär det att den inkluderade momsen! Och den moms skall Du leverera till staten, din förtjänst var 1250:-
Jag skulle rekomndera att kontaktar Skatteverket, de är mycket hjälpsama, chansa inte och nöj dig inte med amatörsvaren.
Margareta

Inläggets betyg
Svara Svara med citat