Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur mycket måste jag betala i skatt?

Inlägg 1 av 6

2003-08-28, kl 13:39

username

Anders
Nilsson

Inlägg: 1

Hur mycket måste jag betala i skatt?

Jag driver för närvarande en hobbyverksamhet. Jag drar in ungefär en tusenlapp i månaden på min verksamhet. Jag har funderat på att starta en enskild firma men jag är lite rädd för skatten. Hur mycket måste jag öka min inkomst för att jag inte ska gå back på att starta en firma? Jag vill ju inte tjäna mindre på firman än vad jag nu gör som hobbyverksamhet. Min kommunala skattesats är 31.55.

Jag antar att den enda skatt jag för närvarande kommer att få betala i min hobbyverksamhet är kommunalskatten?

Om jag säljer en vara i firman för 1 000 kr kommer jag betala 200 kr i moms. Sen tillkommer kommunalskatten på 31,55 %. Efter detta återstår 547,60 kr. Är det någon mer avgift eller skatt som tillkommer?

Jag har inga övriga inkomster så min marginalskatt är så låg den bara kan bli. Mitt mål är att kunna tjäna 10 000 kr efter skatt på min firma. Annars kan jag inte leva på den. Hur mycket måste firman ha i intäkter för att jag ska kunna tjäna mina 10 000 kr efter skatt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2003-08-29, kl 11:24

username

Martin
Horak

Inlägg: 22

Jag tror att man skall ränka med lite andra saker oxo än bara skatten. Sociala avgifter och sånt tror måste man ha med. En god regel är dock att räkna med att ca 50% försvinner i skatt o avgifter. Funkar för mig. Man slipper otrevliga överraskningar vid deklaration.

Lycka till...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2003-09-08, kl 21:58

username

Antoniot
Romero
Castillo

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag driver för närvarande en hobbyverksamhet. Jag drar in ungefär en tusenlapp i månaden på min verksamhet. Jag har funderat på att starta en enskild firma men jag är lite rädd för skatten. Hur mycket måste jag öka min inkomst för att jag inte ska gå back på att starta en firma? Jag vill ju inte tjäna mindre på firman än vad jag nu gör som hobbyverksamhet. Min kommunala skattesats är 31.55.

Jag antar att den enda skatt jag för närvarande kommer att få betala i min hobbyverksamhet är kommunalskatten?

Om jag säljer en vara i firman för 1 000 kr kommer jag betala 200 kr i moms. Sen tillkommer kommunalskatten på 31,55 %. Efter detta återstår 547,60 kr. Är det någon mer avgift eller skatt som tillkommer?

Jag har inga övriga inkomster så min marginalskatt är så låg den bara kan bli. Mitt mål är att kunna tjäna 10 000 kr efter skatt på min firma. Annars kan jag inte leva på den. Hur mycket måste firman ha i intäkter för att jag ska kunna tjäna mina 10 000 kr efter skatt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2003-09-23, kl 14:38

Malin

Malin

Inlägg: 7

Hej Bluelight
Om du har en enskild firma ska du betala tre saker vid deklarationen
nr 1
momsen
nr 2
Kommunalskatt ( i ditt fall skattetabell 32 )
nr 3
Egenavgifter, procentsatsen är 31,82 för enskilda firmor men det är på bruttosumman av din vinst på ett år.

Du skattar alltid på din vinst i en enskild firma oavsett hur mycket "lösa" pengar du plockat ut.

Vill du ha lite flera tips eller har du flera frågor kan du mejla till mig om du vill.
Jag har själv en enskild firma och jag jobbar med bokföring så jag kanske har lite tips.
Mvh Malin
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2004-09-28, kl 01:24

username

Oskar
Bofeldt

Inlägg: 1

Vad kostar det att få hjälp med allt pappersarbete o alla redovisngar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2004-10-22, kl 20:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

en omöjlig fråga att besvara. Det beror på hur stor verksamhet du har (hur mycket papper alltså), om du har anställda eller inte, hur mycket du tänker göra själv och sedan naturligtvis timpengen hos den du anlitar. Ett prisexempel kan du då få: Ca 50-75 verifikat i månaden, två anställda, ett AB så priset inkluderar också upprättande av bokslut och årsredovisning =1.750:- i månaden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat